Mekong Delta en Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicole en Willeke - WaarBenJij.nu Mekong Delta en Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nicole en Willeke - WaarBenJij.nu

Mekong Delta en Ho Chi Minh City

Blijf op de hoogte en volg Nicole en Willeke

07 Juli 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na een nachtje slapen als een echte local, gingen we voor de fietstoer van de onze accomodatie zelf. Wij fietsen samen met onze gastheer langs de smalle paadjes en regelmatig maakten we een stop. Eerst bij het schooltje, waar kinderen een halve dag leskrijgen in klassen van 30 personen. Het kost per kind ongeveer 2 euro per maand, een grote uitgave voor het gezin. Daarna gingen we verder naar de familie die rijstwijn produceert en wij hebben het uiteraard een heel klein beetje geproeft (55% alcohol!!). Ook werden de varkens hiermee gevoerd en die zijn dus constant dronken... Ze worden de Happy Pigs genoemd ;) Vervolgens naar de pagoda, een boedistische tempel. Ook leefden daar 5 weeskindjes van 4 jaar, opgevoed door de 5 nonnen. De kindertjes leken het heel gezellig te hebben met z'n 5'jes. Van de lieve eigenares van de pagoda kregen wij wat Vietnamees fruit en wat te drinken. Toen stapten weer op de fiets richting de rijstfabriek, waar het ontzettend stoffig was en vol spinnewebben! Maar alles werkte en verschillende rijstsoorten werden er gemaakt. Als laatste nog langs de smit, die goedkoop voor de omwonenden hamers en bijtels maakt. Het was een rieten hutje, als de ijzeren voorwerpen boven het vuur werden gehouden is het dus een enorme rookboel binnen. Toen we terugkwamen hebben we lekker gerelaxt, terwijl een flinke bui gaande was. Daarna nog een tourtje over het water met een chauffeur, die af en toe wat uitleg probeerde te geven in het Vietnamees. Moeilijk begrijpbaar ;) De volgende ochtend, 6 juli, heel vroeg op voor de boottoer naar de drijvende markt! Onderweg naar de markt zagen we Vietnamesen juichen voor de tv, Nederland had gescoord! We hebben gemerkt dat veel Vietnamezen veel weten over het Nederlandse voetbal elftal. Heel leuk om de markt te zien en vooral omdat wij bijna de enige toeristen waren. Vietnamese koffie geproeft en de gastdame, Kim, kocht Vietnamese hapjes voor ons op de landmarkt. Bij terugkomst pakten we alles weer in en ging onze tocht terug naar Ho Chi Minh weer beginnen :). In de bus was er nog wel een beetje onenigheid onderweg met de chauffeur van een andere bus. Dus even stilgestaan, maar na een half uurtje gingen we weer verder. Tja, dat krijg je zonder verkeersregels...
Daarna weer in een stadsbus, vervolgens in de taxi naar de accomodatie voor de vrijwilligers. Blijkbaar het verkeerde adres gekregen, want we stopten stopte voor een 5 sterren hotel... Daarin bevinden zich vast niet onze slaapzalen ;) Na gebel en veel overleg en een flinke fooi van ons voor onze geduldige taxichauffeur, gingen we de accomodatie in. Na een kopje noedelsoep en een nachtje op de slaapzaal met 6 mede vrijwilligers uit Belgie en Australie, gingen we de volgende ochtend naar het weeshuis. Met een mini-busje gingen we naar het weeshuis. Het eerste deel van de ochtend hebben we geknuffeld met de super schattige babies. In totaal zijn er 10. Toen de baby'tjes moesten slapen, gingen we een verdieping omhoog, naar de kleuters. Gezellig spelen, Engels alfabet en leren tellen in het Engels. Het werken is alleen 's ochtends en de rest van de dag voor onszelf of voorbereiden voor de volgende dag als dat nodig is. Vanmiddag gaan we even rondkijken en onze kleding laten wassen!

• 08 Juli 2014 - 03:57

Karin:

Leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt.
    Veel plezier met baby's knuffelen (alleen baby's hoor!;)

• 08 Juli 2014 - 09:54

Jan:

Hallo meiden
    Leuke ervaringen wat jullie zoal opdoen.
    Ik hoop dat jullie nog vele leuke dingen meemaken
    Jan

• 09 Juli 2014 - 00:29

Oma:

Hallo dames
    wat hebben jullie al veel gedaan en al veel mee gemaakt, geniet van alles , Heel veel plezier. Groetjes van ons

• 10 Juli 2014 - 01:11

Steijntjes:

Bijzonder mooie ervaring. Heel veel plezier nog en neem wat van dat rijstewijn mee, ok?